Dresden

30 juni 2017 - Dresden, Duitsland

Gisteren aangekomen in Dresden vanuit Berlijn in een overvolle trein die op weg was naar Boedapest. Dresden was helaas grauw en regenachtig, niet echt om lekker om mee te starten en  de stad te gaan verkennen. Vroeg gaan slapen om vandaag fris fruitig te zijn en dat word beloond, de zon schijnt!! Ontbijten en dan lekker de stad in....wat is Dresden mooi! Veel van Dresden was er niet meer over na de 2e Wereldoorlog en in de tijd van de DDR is er ook weinig weer herbouwd, maar na de val van de muur, is Dresden begonnen aan de wederopbouw. Uiteraard is er veel nieuwbouw wat je op het eerste gezicht niet ziet door het nabouwen van gevels met daarachter een gloednieuw gebouw, maar in het centrum is toch veel weer in oude staat hersteld. Wat mij in elke stad weer verbaasd is het groot aantal kerken wat helemaal weer wordt herbouw in de originele staat. Ik geniet echt van al het moois en neem lekker even een terrasje...het is immers vakantie. Gisteren had ik al wat informatie gelezen over Dresden en ook hier had de Stasi destijds een gevangenis. Deze gevangenis is vrij toegankelijk zonder gids. Dus je hebt overal ruim de tijd om te kijken. En het was er nu rustig, dus geen duwende mensen met grote foto camera's. De gevangenis is compacter dan Hohenschonhausen Berlijn, maar de werkwijze was uiteraard hetzelfde.
Ik neem de tram weer naar het centrum, maar stap een aantal haltes eerder uit en wandel heerlijk langs de Elbe weer naar de oude binnenstad. Eerst maar even wat eten. Leuk terras gevonden en mooi uitzicht op alles wat voorbij komt. Hier vermaak ik mij wel even.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl