'Ich bin ein Berliner'

27 juni 2017 - Berlijn, Duitsland

Ich bin ein Berliner, de welbekende tekst van toenmalige president John F. Kennedy, die op 26 juni 1963 een toespraak hield in West- Berlijn. Naar aanleiding van een column in een New Yorkse krant deed jaren later het verhaal de ronde dat de Duitse zinsnede grammaticaal onjuist was geweest en dat Kennedy, zich van geen kwaad bewust, "ik ben een Berlinerbol" in plaats van "ik ben een Berlijner" zou hebben gezegd. De vermeende fout zou aan het gebruik van het onbepaalde lidwoord ein te wijten zijn. Hoewel deze interpretatie door Duitse taalkundigen van de hand wordt gewezen, is ze sindsdien een eigen leven gaan leiden. ( bron: wikipedia )

Goed geslapen vannacht, mijn kamer ligt aan de binnenplaats en zelfs gewekt door vogels....dat heb ik thuis niet eens. Ontbijten en dan lopend richting het Stasi museum, niet ver van hier en gelukkig lekker weer. Het Stasi museum is geen onbekende plek voor mij, 2 jaar geleden was ik hier ook tijdens een andere trip naar Berlijn. Het blijft mij fascineren hoe deze Ministerium fur Staatssicherheit haar eigen volk kon bespioneren en onderdrukken. Wat is het onwijs warm in het museum.....pfff ga bijna van mijn graatje. Mijn plan was om vanmiddag ook nog naar de voormalige Stasi gevangenis Hohenschonhausen te gaan, maar dat laat ik even voor wat het is. Daar ben ik al eens eerder geweest en het is mij eigenlijk gewoon te warm. Even rustig aan vandaag. Lunchen bij Tamar, ook op loopafstand. De leukste eettentjes vindt je in Friedrichshein. Bij Tamar is het lekker eten op zijn Israëlisch. Piepklein tentje in een straatje waar je misschien in eerste instantie voorbij loopt.....maar het eten is hier echt lekker. Vooral de hummus proberen, goddelijk!  Ondertussen maar even kijken wat ik de rest van de dag ga doen. Platz des 9 November ben ik nog niet geweest.
Platz des 9 November ligt er naar mijn mening wat vervallen bij, jammer van een plek waar op 9 november 1989 veel is gebeurd. Dan door naar de Nordbahnhof waar in het station een kleine permanente tentoonstelling is over de geisterbahnhofen tijdens de tijd van de Berlijnse muur. Direct naast de Nordbahnhof is de Gedenkstatte Bernauerstrasse. Heel druk en ook veel scholieren. Ik merk dat het warme museum bezoek van vanmorgen mij niet echt goed heeft gedaan. Bij de Gedankstatte is een informatiecentrum....helaas is het uitzichtpunt gesloten en de hele 2e verdieping...Jammer want juist daar is een hele mooie en goed gedocumenteerde tentoonstelling te zien en op het platform is goed het overgebleven stuk van de muur te zien  en hoe het destijds is geweest. Na de Bernauerstrasse doorgelopen naar The Juicery, even een gezond sapje halen voor de nodige vitamines. Daarna met de U bahn terug naar de Alexanderplatz, broodje eten en een fruitsalade....alleen maar gezond vandaag ;-) Op de Alexanderplatz is er altijd wel wat te doen. Straatmuzikanten of kunstenaars, etc. Daarna richting mijn hotel...slapen.