Lekker nog een dagje Berlijn

28 juni 2017 - Berlijn, Duitsland

Heerlijk nog een dagje Berlijn! Vandaag naar de tentoonstelling in de Kulturbrauerei....Alltag in der DDR. Een gratis tentoonstelling over het leven in de DDR, niet hoe slecht het was maar juist over het normale leven was. Werk, school,thuis, etc. Ik zorg ervoor dat ik op tijd ben, had al gezien dat het behoorlijk druk kan zijn. Het museum is echt interessant en geeft een goed beeld van hoe het dagelijks leven in de DDR was. Iedereen had werk, sociale voorzieningen waren goed, er werden goede woningen voor iedereen gebouwd en ook bijna iedereen kon op vakantie, althans niet naar verre oorden. Vakantie was alleen toegestaan bij landen die ook socialistisch waren. Eerst even een broodje eten dan verder naar de voormalige wachttoren in de Erna Berger Strasse, net naast de Potsdammer Platz. Deze wachttoren staat niet op zijn originele plaats, maar moest na die Wende verplaatst worden voor en is destijds op zijn huidige plek neer gezet en door een  privé investeerder opgeknapt. Hij vind dat de geschiedenis zichtbaar moet blijven en dat ben ik zeker met hem eens. Laura, een vrijwilliger die bij de toren aanwezig is, begint net met haar verhaal over de toren en de muur als ik aan kom lopen en schuif gelijk aan. De toren is ook te beklimmen. Daarna door naar Checkpoint Charlie, niet dat ik dit een historische plek vind, maar puur om de toeristen die hier bij het namaak grenshokje met 2 Amerikaanse wachten(gewoon acteurs) op de foto willen. Echt, ik heb me er weer uiterst goed vermaakt en aangezien het regende stond ik daar mooi even droog. Er zijn bij Checkpoint Charlie een aantal musea, maar van het originele checkpoint is niks meer over. Na het vermaak door naar het museum Tranenplats bij de Friedichstrasse. Dit was een belangrijke station om van oost naar west te reizen of andersom. Ook deze keer geeft het mij weer een beklemmend gevoel hoe het destijds geweest moet zijn. Niet vrij kunnen reizen naar je familie of vrienden. Je kon hier alleen reizen naar West Duitsland als je een uitreis visum kreeg. Was je bij de Stasi een bekende en je huis behangen met afluisterapparatuur, dan kon je een uitreis visum eigenlijk wel vergeten.
Genoeg musea voor vandaag. Lekker gegeten bij Leander en op tijd naar bed. Morgen op naar Dresden!