Rugen

22 juni 2017 - Putbus, Duitsland

Wakker worden op Rugen en ontbijt aan de grote tafel in de keuken van de 2 dames die hier de boel runnen. Kan ik gelijk mijn Duits een beetje ophalen.....na een half uurtje is dit ook weer up to date.

Na het ontbijt eens kijken hoe ik mobiel word op het eiland en dat blijkt knap lastig vanaf deze locatie. Er rijden amper tot geen bussen dus dat gaat m niet worden. Wat nu? De dames hebben nog een e-bike staan die ik kan lenen. Gelukkig....ik kan mij in ieder geval verplaatsen. Het Gutshaus ligt 4 km verwijderd van Putbus, een plaats met wat winkels en een trein station. Voor de rest vond ik het niet echt de moeite waard of heb ik misschien wat gemist.

Op de fiets dan maar richting Putbus, de weg is in een wat slechte staat en heuvelachtig, maar ik heb een e-bike dus dat is geen probleem. Wel moet ik stukken door het bos wat ik wat minder vind....de weg is niet druk bereden met auto's dus redelijk veilig. Rugen heeft veel fietspaden, maar blijkbaar niet hier. Vaak kan je ook gebruik maken van het voetpad. Dit staat aangegeven met borden.

In Putbus voelt het allemaal wat verlaten aan....dit is niet het Rugen wat ik mij nog herinner uit 1998....dan maar even op zoek naar het station van die Rasender Roland. Een smalspoorbaan met stoomtrein die een verbinding onderhoud met Putbus, Binz, Sellin, Baabe en Gohren en je kan de fiets meenemen. Koop een weekkaart als je meerdere dagen van deze trein gebruik wilt maken, in mijn geval was dit een stuk goedkoper dan allemaal losse retourtjes. Informeer anders bij de balie op het station. Op het station bevindt zich ook een klein café....die volgens mij nog is blijven steken in de DDR tijd, nostalgie heeft ook zo zijn charme. Vandaag ben ik wat aan de late kant om nog met de trein te reizen.....morgen maar eens een poging wagen.