De kolos van Prora

25 juni 2017 - Prora, Duitsland

Heute nach Binz en dan met de fiets naar de kolos van Prora.....voormalig KdF Seebad Prora, een overblijfsel van Adolf Hitler zijn waanideeën. In 1935 is men begonnen met de bouw van Prora, een project van KdF (Kraft durch Freude ) waar 20.000 Duitsers vakantie konden gaan houden. Maar kon ook gebruikt gaan worden als hospitaal bij het uitbreken van een eventuele oorlog. Er was zelfs gedacht aan een aanlegplaats voor grote schepen en duikboten.

Gelukkig geen regen en zelfs zon....wat heb ik die warme bol gemist de afgelopen dagen. In Binz even een lekker broodje gehaald, zoet broodje die Duitsers weten wel hoe ze die moeten maken. Beetje opletten dan maar voordat ik totaal dichtslib :-). Aangekomen bij Prora, het maakt een rare indruk op mij. In 1998 was ik hier ook en toen was er eigenlijk geen activiteit, weinig mensen en destijds waren er nog weinig plannen om Prora een herbestemming te geven. Nu bijna 20 jaar later is bijna de gehele kolos verbouwt tot peperdure appartementen, een jeugdherberg, hotel, etc. Er is nog maar een heel klein stukje van het originele kolos te zien en dan ook nog achter hekken. Ook dit gedeelte zal omgebouwd gaan worden naar appartementen. In 1998 liet de kolos een vele diepere indruk op mij achter, mede doordat toen alles nog toegankelijk was en weinig toeristen. Nu is het een soort van attractie geworden. Maar er vieren wel bijna 9000 mensen vakantie.....toch eigenlijk het doel van Prora bereikt.

In Prora zijn diverse musea te vinden die niet allemaal de moeite waard zijn. Ik ben naar de tentoonstelling 'Macht Urlaub' geweest. Op zich best leuk, maar niet heel veel meer informatie dan je op internet kan vinden. Mijn tip: google Prora en je krijgt een schat aan informatie. Ook op YouTube zijn diverse documentaires  te zien. Als je je daarmee voorbereidt op een bezoek aan Prora kan je de museu laten voor wat het is. Ik heb de complete 4,5 km langs Prora gefietst om zo een goede indruk te krijgen van de immense grote. Vergeet vooral het strand niet met de daarbij behorende aanlegplaats voor de schepen. Let wel op, sommige stukken strand zijn speciaal voor naakt recreatie bedoeld.